Svar: Spiser meget lidt flaske ad gangen

19. juni 2015

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære desperate mor

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder som om, at det har været den helt rigtige beslutning at tilbyde jeres dreng flaske:) Det lyder dog også som om, at det ikke er helt uden problemer og jeg kan godt forstå, at du bliver både ked af det og frustreret. Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker du kan forsøge og hvad der måske kan hjælpe jer:)

1. For det første, er det rigtig fint med de ca 800 ml i døgnet. Det lyder som om, at jeres dreng tager fint på, når han får denne mængde og selvom han spiser mindre end sit udregnede behov, så optager han således næringen fra erstatningen fint. Så længe han tager på og følger sin egen kurve, så skal du derfor ikke bekymre dig så meget omkring hans indtag.

2. Du skal naturligvis holde øje med, at han tisser godt og har gode tunge tissebleer, det er jo også tegn på at der kommer mælk/væske nok indenbords:) Og så skal du sikre dig, at han ikke har forstoppelse. Hvis han har tendens til hård mave, så vil det naturligt påvirke hans appetit og det kan være forklaringen på, at han spiser mindre end han egentlig har behov for, at han skubber flasken ud af munden, vrider sig osv. når han har fået en vis mængde - simpelthen fordi der ikke er plads til mere i maven på grund af forstoppelsen… Du skriver at du giver grøn allomin og det kan godt have god effekt. Du kan også forsøge med f.eks. NAN HA eller du kan vælge at tilbyde ham laktulose, som afføringsmiddel, simpelthen for at holde hans mave igang på denne måde.

3. Flaskesutten kan have betydning. Du skriver, at du har forsøgt med en sut med større eller flere huller, men så går det alt for hurtigt for ham. Det er fint forsøgt. Du kan dog også prøve med en helt anden type flaskesut, en anden facon, et andet materiale, et andet fabrikat. Hvis de flaskesutter du bruger er i silikone, så kan du forsøge med en flaskesut i naturgummi/latex. De er ofte blødere og det vil for nogle børn gøre en forskel. Det kan være lettere at spise af en blød latexsut.

4. Smagen af modermælkserstatning kan have betydning. Det er fint, at du skifter mellem NAN og Allomin, på den måde får hans smagsvariation og det er begge gode erstatninger, men måske har han brug for noget andet nu, når han har fået flaske i et stykke tid…. Du kan derfor også forsøge med f.eks. Hipp BabyCombiotic eller Arla Baby&Me organic.

Du fortæller, at du oplever, at han nogle gange virker til at have svært ved at fordøje modermælkserstatningen. Du skriver, at du lige nu kombinerer almindelig NAN med syrnet allomin. Er det NAN pro du giver ham? Denne indeholder bifidobacterium lactis, som kan være med til at styrke immunforsvaret i tarmen. Du kunne også forsøge med NAN Sensilac, som indeholder Lactobacillus reuteri, der også kan have god virkning på tarmen - den anbefales især til børn med koliksymptomer, men kunne måske have en god effekt hos jeres dreng… En kombination af Allomin og NAN kan stadig være en idé - men du er nødt til at forsøge dig frem, for at finde ud af, hvad der mon fungerer bedst og hvad smag din dreng bedst kan ...

Annonce

... lide….

Du skal her være opmærksom på at UHT produkterne - altså de færdigblandede erstatninger ikke indeholder mælkesyrebakterier, da disse ikke tåler varmebehandlingen. Hvis du vil forsøge med erstatninger som netop indeholder mælkesyrebakterier, for at se om det kan hjælpe på hans mave, så vil du altså skulle købe modermælkserstatning i pulverform:)

5) Det er super fint, at du har forsøgt at tilbyde ham erstatningen i din favn, med nedrullede gardiner, ro, aktivitet osv. for at finde ud af, hvad der virker. Hvis det går bedst fra din venstre arm, så må du give ham mælken derfra - det er okay. Du skal dog blot være opmærksom på, at han ikke må få lejringsbetinget skævhed af kraniet, så det er vigtigt, at du så holder ham i højre arm, når han ikke spiser:)

Nogle gange kan det også hjælpe at give ham flaske væk fra din favn. Han kan evt. sidde med ryggen op af dig, så han stadig får din kontakt, men så I ikke kikker på hinanden. Du kan også prøve at give ham flasken imens han ligger i barnevognen eller ligger i sin seng eller i din seng ved siden af dig. Det er her godt, hvis du kan elevere ham lidt, så han ligger lidt højere med hovedet.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

6) Han skal stadig have rigtig meget mælk og selvom han nu er 4 måneder, så er det vigtigt, at du ikke får startet med skemaden for tidligt. Det er en balance, for hvis han virker parat til mere rigtig mad, så må han naturligvis gerne få lidt smagsprøver på lidt grød og mos af en ske. Men det skal være meget små mængder og det må ikke tage pladsen op for mælken. Det skal komme ud over hans vanlige mælkeindtag. Hvis du starter for hurtigt op med skemad, så kan du faktisk risikere, at han så afviser skemaden, når han bliver 6 måneder og så bliver det rigtig svært - samtidig skal du dog også udnytte, hvis han viser behov og anerkende de signaler han sender, så det er med at finde det rette tidspunkt - ikke for tidligt og heller ikke for sent… Det er ikke let, jeg forstår det godt :) Det lyder dog som om, at din sundhedsplejerske skønner, at du skal forsøge at vente lidt.

Prøv derfor om en anden flaskesut, en anden type erstatning, laktulose eller lignende til at holde maven igang osv. kan gøre en ændring hos jer - og hvis du så fortsat derefter føler at lidt skemad er nødvendigt og passende, så må du naturligvis begynde med dette:)

7) Det er rigtigt, at børn i denne alder kan have tendens til at slatspise, og du må gerne dele måltidet i to, hvis du fornemmer, at det virker bedst, og han så spiser mere på denne måde. Det vil sige, at han kan få en halv flaske, når han vågner af en lur. Herefter lege, tumle, pludre osv. og før han så skal sove, så kan du skifte ham og tilbyde ham en halv flaske og putte ham til lur… Det kan også være, at han ikke har brug for mælk, når han vågner, men at han i stedet vil trives med, at han kommer op, I leger, pludrer osv. Så giver du ham flaske, når han virker parat, lader ham spise det han viser behov for, herefter skifter du ham og så tilbyder du ham resten af flasken og han kan spise lidt igen, for så derefter at falde i søvn…

Jeg håber, du kan bruge lidt af mine tanker videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor