Svar: Spiser meget lidt flaske ad gangen
19. juni 2015
Alder:
4 mdr.
Kære desperate mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om, at det har været den helt rigtige beslutning at tilbyde jeres dreng flaske:) Det lyder dog også som om, at det ikke er helt uden problemer og jeg kan godt forstå, at du bliver både ked af det og frustreret. Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker du kan forsøge og hvad der måske kan hjælpe jer:)
1. For det første, er det rigtig fint med de ca 800 ml i døgnet. Det lyder som om, at jeres dreng tager fint på, når han får denne mængde og selvom han spiser mindre end sit udregnede behov, så optager han således næringen fra erstatningen fint. Så længe han tager på og følger sin egen kurve, så skal du derfor ikke bekymre dig så meget omkring hans indtag.
2. Du skal naturligvis holde øje med, at han tisser godt og har gode tunge tissebleer, det er jo også tegn på at der kommer mælk/væske nok indenbords:) Og så skal du sikre dig, at han ikke har forstoppelse. Hvis han har tendens til hård mave, så vil det naturligt påvirke hans appetit og det kan være forklaringen på, at han spiser mindre end han egentlig har behov for, at han skubber flasken ud af munden, vrider sig osv. når han har fået en vis mængde - simpelthen fordi der ikke er plads til mere i maven på grund af forstoppelsen… Du skriver at du giver grøn allomin og det kan godt have god effekt. Du kan også forsøge med f.eks. NAN HA eller du kan vælge at tilbyde ham laktulose, som afføringsmiddel, simpelthen for at holde hans mave igang på denne måde.
3. Flaskesutten kan have betydning. Du skriver, at du har forsøgt med en sut med større eller flere huller, men så går det alt for hurtigt for ham. Det er fint forsøgt. Du kan dog også prøve med en helt anden type flaskesut, en anden facon, et andet materiale, et andet fabrikat. Hvis de flaskesutter du bruger er i silikone, så kan du forsøge med en flaskesut i naturgummi/latex. De er ofte blødere og det vil for nogle børn gøre en forskel. Det kan være lettere at spise af en blød latexsut.
4. Smagen af modermælkserstatning kan have betydning. Det er fint, at du skifter mellem NAN og Allomin, på den måde får hans smagsvariation og det er begge gode erstatninger, men måske har han brug for noget andet nu, når han har fået flaske i et stykke tid…. Du kan derfor også forsøge med f.eks. Hipp BabyCombiotic eller Arla Baby&Me organic.
Du fortæller, at du oplever, at han nogle gange virker til at have svært ved at fordøje modermælkserstatningen. Du skriver, at du lige nu kombinerer almindelig NAN med syrnet allomin. Er det NAN pro du giver ham? Denne indeholder bifidobacterium lactis, som kan være med til at styrke immunforsvaret i tarmen. Du kunne også forsøge med NAN Sensilac, som indeholder Lactobacillus reuteri, der også kan have god virkning på tarmen - den anbefales især til børn med koliksymptomer, men kunne måske have en god effekt hos jeres dreng… En kombination af Allomin og NAN kan stadig være en idé - men du er nødt til at forsøge dig frem, for at finde ud af, hvad der mon fungerer bedst og hvad smag din dreng bedst kan lide….
Du skal her være opmærksom på at UHT produkterne - altså de færdigblandede erstatninger ikke indeholder mælkesyrebakterier, da disse ikke tåler varmebehandlingen. Hvis du vil forsøge med erstatninger som netop indeholder mælkesyrebakterier, for at se om det kan hjælpe på hans mave, så vil du altså skulle købe modermælkserstatning i pulverform:)
5) Det er super fint, at du har forsøgt at tilbyde ham erstatningen i din favn, med nedrullede gardiner, ro, aktivitet osv. for at finde ud af, hvad der virker. Hvis det går bedst fra din venstre arm, så må du give ham mælken derfra - det er okay. Du skal dog blot være opmærksom på, at han ikke må få lejringsbetinget skævhed af kraniet, så det er vigtigt, at du så holder ham i højre arm, når han ikke spiser:)
Nogle gange kan det også hjælpe at give ham flaske væk fra din favn. Han kan evt. sidde med ryggen op af dig, så han stadig får din kontakt, men så I ikke kikker på hinanden. Du kan også prøve at give ham flasken imens han ligger i barnevognen eller ligger i sin seng eller i din seng ved siden af dig. Det er her godt, hvis du kan elevere ham lidt, så han ligger lidt højere med hovedet.
6) Han skal stadig have rigtig meget mælk og selvom han nu er 4 måneder, så er det vigtigt, at du ikke får startet med skemaden for tidligt. Det er en balance, for hvis han virker parat til mere rigtig mad, så må han naturligvis gerne få lidt smagsprøver på lidt grød og mos af en ske. Men det skal være meget små mængder og det må ikke tage pladsen op for mælken. Det skal komme ud over hans vanlige mælkeindtag. Hvis du starter for hurtigt op med skemad, så kan du faktisk risikere, at han så afviser skemaden, når han bliver 6 måneder og så bliver det rigtig svært - samtidig skal du dog også udnytte, hvis han viser behov og anerkende de signaler han sender, så det er med at finde det rette tidspunkt - ikke for tidligt og heller ikke for sent… Det er ikke let, jeg forstår det godt :) Det lyder dog som om, at din sundhedsplejerske skønner, at du skal forsøge at vente lidt.
Prøv derfor om en anden flaskesut, en anden type erstatning, laktulose eller lignende til at holde maven igang osv. kan gøre en ændring hos jer - og hvis du så fortsat derefter føler at lidt skemad er nødvendigt og passende, så må du naturligvis begynde med dette:)
7) Det er rigtigt, at børn i denne alder kan have tendens til at slatspise, og du må gerne dele måltidet i to, hvis du fornemmer, at det virker bedst, og han så spiser mere på denne måde. Det vil sige, at han kan få en halv flaske, når han vågner af en lur. Herefter lege, tumle, pludre osv. og før han så skal sove, så kan du skifte ham og tilbyde ham en halv flaske og putte ham til lur… Det kan også være, at han ikke har brug for mælk, når han vågner, men at han i stedet vil trives med, at han kommer op, I leger, pludrer osv. Så giver du ham flaske, når han virker parat, lader ham spise det han viser behov for, herefter skifter du ham og så tilbyder du ham resten af flasken og han kan spise lidt igen, for så derefter at falde i søvn…
Jeg håber, du kan bruge lidt af mine tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske